Ahad, 17 Januari 2016

Soalan 3 : PT3 2015 ( Surat Kiriman Tidak Rasmi )

SOALAN : Baru-baru ini anda telah menerima sepucuk surat daripada seorang rakan yang tinggal di luar negara. Rakan anda itu ingin mengetahui tentang sambutan bulan kemerdekaan yang telah diadakan di sekolah anda.
Balas surat rakan anda tersebbut dengan menceritakan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan di sekolah anda.


No. 20, Jalan SS 2/56, 
             Taman Indah Jaya,       
Selangor, Darul Ehsan.

02 OKTOBER 2015    

       Menemui sahabatku, Mary McQueen yang kini berada di Australia. Apa khabar saudari? Saya harap saudari berada dalam keadaan sihat. Saya di sini sihat walafiat. 

Saudari,
        Surat saudari sudah saya terima dua hari yang lalu. Dalam surat itu, saudari meminta saya untuk menceritakan serba sedikit tentang aktiviti-aktiviti yang dijalankan sempena Bulan Kemerdekaan di sekolah saya. Saya berbesar hati untuk menceritakannya kepada saudari.

    Untuk pengetahuan saudari, tarikh 31 Ogos merupakan tarikh keramat bagi negara saya, iaitu Malaysia. Oleh itu, sekolah saya telah menganjurkan sambutan Bulan Kemerdekaan bagi meraikan Hari Kemerdekaan. Sambutan ini dijalankan sepanjang bulan Ogos. Pengetua sekolah saya telah merasmikan majlis pelancaran Bulan Kemerdekaan tersebut. Sambutan ini bertujuan untuk melahirkan semangat cinta akan negara dalam diri pelajar. 

     Pelbagai aktiviti menarik telah diadakan sepanjang Bulan Kemerdekaan berlangsung. Antaranya, tarian tradisional Kaum Melayu, Cina dan India. Tamsilnya, tarian zapin dari Kaum Melayu, tarian kipas dari Kaum Cina dan tarian Bharatanatyam dari kaum India. Sebelum pertandingan ini bermula, semua peserta bertungkus-lumus berlatih dan membuat persiapan dengan lengkap. Selain itu lagu  patriotik juga merupakan acara yang dipetandingkan. Pelbagai kreativiti dapat dilihat dari setiap kumpulan.

      Selain itu, pertandingan deklamasi sajak 'Merdeka' turut diadakan. Saya merupakan salah seorang peserta dalam pertandingan ini. Bagi saya, ini merupakan pertandingan yang sangat mencabar kerana setiap peserta dikehendaki mencipta sajak tanpa merujuk mana-mana buku atau sumber. Bukan itu sahaja, peserta juga tidak dibenarkan bertanya kepada guru.

     Pada acara penutupan, semua guru serta pelajar berkumpul di dewan bagi penyampaian hadiah. Saya mula bedebar-debar apabila tiba saat penyampaian hadiah bagi pertandingan deklamasi sajak diumumkan. Saya bimbang saya tidak mendapat apa-apa tempat kerana ini merupakan pertama kali menyertai perrtandingan seumpamanya. Apabila nama saya dipanggil, saya berasa sangat gembira kerana saya berjaya merangkul tempat pertama. Seblum bersurai, semua pelajar diminta melaungkan kalimah 'Merdeka' dengan penuh bersemangat. Hal ini dapat menaikkan lagi semangat patriotik yang ada di kalangan pelajar.

Saudari,
      Nampaknya sampai di sini sahaja dahulu, kalau saudari berpeluang untuk melawat negara saya ketika Hari Kemerdekaan diadakan saya pasti akan membawa saudari untuk menyaksikan kemeriahan sambutan tersebut. Dengan itu, saudari akan lebih mengetahui aktiviti-aktiviti yang dijalankan. Saya pasti saudari akan menyukainya. Akhir kata, sambutlah salam dari saya sekeluarga untuk saudari di sana.

Yang benar,

Nadhirah  


Jawapan pelajar saya, Dg. Nadhirah...29/30...

Cikgu bangga dengan kamu!



               


15 ulasan: